Co to jest podcast i czy można używać go w marketingu?

Podcasty stają się coraz bardziej popularne, zwłaszcza dlatego, że marketingowcy widzą w nich olbrzymi potencjał. Forma audio okazała się strzałem w dziesiątkę, wręcz może przebijać tradycyjne słowo pisane. Czym dokładnie jest podcast i jak można wykorzystać go w działaniach marketingowych.

Co to jest podcast?

Podcast ma wiele wspólnego z audycją radiową, ale nie do końca. Jest to transmisja głosowa lub wideo, którą można obejrzeć lub wysłuchać w dowolnym momencie. To nowoczesna forma publikacji internetowej, bazująca głównie na wiedzy i doświadczeniu osoby mówiącej, czyli eksperta. Początkowo podcasty można było znaleźć w formie mp3 na specjalnie stworzonych do tego platformach, obecnie mają różne oblicza.

Najczęściej korzystają z nich blogerzy, którzy coraz częściej chociaż ułamek wpisów blogowych zmieniają na transmisję głosową. Jest ona często dostępna na stronie bloga jako plik do pobrania lub w serwisie youtube.pl. Podcasty doczekały się swojej formy video – mogą być pogadanką przed kamerą lub prezentacją multimedialną z głosem prowadzącego w tle. Jednak w tym wypadku wartość wizualna jest poboczna, liczy się przede wszystkim możliwość odsłuchania treści.

Potencjał marketingowy podcastu

Potencjał podcastu staje się bardzo duży. Przede wszystkim dlatego, że okazało się, że o wiele bardziej lubimy słowo słuchane niż czytane. Podcast jest wygodny. Może towarzyszyć nam w drodze do pracy – i w komunikacji miejskiej i w samochodzie, podczas spacerów, uprawiania sportu, wykonywania prac domowych czy na działce. Teraz, kiedy najbardziej liczy się multizadaniowość, podcast to świetny sposób na naukę i rozwój bez marnowania na niego czasu, którego przecież mamy ciągle za mało.

Popularność podcastu szybko zauważyli marketingowcy i okazało się, że ma on ogromny potencjał reklamowy. I to na wielu poziomach. Przede wszystkim warto wiedzieć, że jest to naprawdę bardzo prosty sposób na wejście na rynek. Obecnie w naszych telefonach i laptopach znajduje się dość dobry sprzęt nagrywający, więc jakość nagrań nie będzie pozostawiała za wiele do życzenia. Publikacja na youtube także nie wymaga szczególnej pracy, zatem jest to bardzo proste rozwiązanie.

Podcast jest bardzo ważnym elementem wspierającym inne działania marketingowe. Nie jest raczej wykorzystywany jako typowa, nachalna reklama. To raczej element content marketingu, budowania wizerunku marki lun kreowania pozycji lidera. Dlatego podcast musi zawierać ciekawą, przydatną i wartościową treść, po prostu unikalną. Tylko wtedy będzie przyciągał nowych słuchaczy i utrzymywał zainteresowanie poprzednich. To nowy sposób na dotarcie do targetu i zainteresowanie go marką. Warto, choć sam proces może być naprawdę długotrwały.

Podcast a budowanie pozycji eksperta

Podcast jest najlepszym sposobem na budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie. Z reguły ich tematy są bardzo konkretne i są realizowane przez osoby, które mogą podzielić się wiedzą i doświadczeniem. Czasami wykorzystują to firmy, by ocieplić wizerunek, jednak najczęściej podcast jest narzędziem w rękach osób budujących markę osobistą.

Aby to jednak działało, należy przestrzegać kilku zasad. Podcast warto wprowadzić dopiero kiedy powstanie strona, profil w social mediach i będą nieco wypozycjonowane, czyli będą miały już jakieś grono odbiorców i nieco organicznych wejść. Można oczywiście zrobić to odwrotnie, ale nagrywanie dla nikogo z pewnością nie pobudzi motywacji do działania, może tylko zniechęcić. Na dodatek warto w opisie pliku czy filmu zostawić linki do oferty, więc strona powinna być już gotowa.

Powinna to być duża dawka wiedzy, ale okraszona emocjami i humorem, by użytkownicy je naprawdę zapamiętali. Nikt nie będzie pamiętał suchych liczb, jeśli ich nie zobaczy. Ze słuchu najbardziej zapamiętujemy historie i anegdoty. Warto to wykorzystać. Tego rodzaju wartościowe nagrania warto umieszczać regularnie, by zyskać lojalnych słuchaczy i użytkowników. Zbudowanie pozycji eksperta świetnie przekłada się na sprzedaż usług.

Click to rate this post!
[Total: 4 Average: 5]