E-mail marketing – co to takiego?

Przestrzeń Internetu to dziś miejsce, które pochłania wiele naszych aktywności. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm i osób decyduje się na podjęcie działań marketingowych. Samo posiadanie strony, podpięcie jej pod social media, dobry content czy nawet popularna ”szeptanka” to nie wszystko. Kolejnym krokiem jest e-mail marketing. To działanie marketingowe może przynieść nam wiele korzyści i to skuteczniej niż inne formy promocji w sieci…

na czym polega E-mail marketing

Na czym polega e-mail marketing?

Nie da się ukryć, że prowadząc własny biznes, zależy nam na sprzedaży naszych produktów czy usług i pomnażaniu zysków, a wirtualna rzeczywistość może być w tym bardzo pomocna, o ile wie się, z jakich rozwiązań warto skorzystać. Jednym z nich jest właśnie e-mail marketing. W praktyce jest to masowe wysyłanie wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej, zarówno do konkretnych osób indywidualnych, jak i klientów mieszczących się w danej grupie docelowej, która nas interesuje. W ten sposób możliwe jest szybkie i skuteczne przedstawienie własnej oferty oraz jej promocja. To jednak, czy wiadomość faktycznie zostanie przeczytana, zależy od jakości i pomysłowości dostarczonej treści… Tak więc oprócz zalet, e-mail marketing ma też swoje ciemne strony.

Zalety dobrze przeprowadzonej kampanii

Niewątpliwą zaletą tego rodzaju promocji jest możliwość zwiększenia widoczności i pozycji własnej strony w wyszukiwarce internetowej, budowania wizerunku marki, zainteresowania nowych klientów i koniec końców zysków, w postaci wzrostu sprzedaży. Marketing przy użyciu maili to stosunkowo tania forma promocji i świetne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców czy właścicieli małych firmy. Rozsyłając odpowiednie maile, można w łatwy sposób zaistnieć w świadomości odbiorców. Z kolei wysyłanie maili bezpośrednio zwiększa zaufanie klientów i ich pozytywny stosunek do marki.

Wady tej formy promocji

Choć e-mail marketing przebija skutecznością, wielu innych działań promocyjnych także tych podejmowanych za pomocą social media, to nie jest jednak wolny od wad. Do najpoważniejszych i niemal niewybaczalnych należy generowanie za jego pomocą zwyczajnie nudnych a przy tym nie wartościowych treści, które automatycznie lądują w SPAMIE. Nic dziwnego, że są traktowane jako śmieci, a ich odbiorca raczej niezbyt poważnie, przez co bardzo łatwo stracić zaufanie potencjalnych klientów.

Ta forma promocji może nieść także za sobą ryzyko wysłania wirusów. Stąd wiadomości, które lądują w SPAMIE, automatycznie są traktowane przez odbiorców z dużą dozą ostrożności. W masowo wysyłanych mailach łatwo o rutynę i banalne treści, które nie zachęcają do ich przeczytania a tym samym zapoznania się z pełną zawartością strony internetowej. Nigdy nie ma też pewności czy np. rozsyłane wiadomości graficzne, otworzą się na danym urządzeniu. Nie da się też do końca przewidzieć reakcji odbiorcy, a ona może być decydująca i wpłynąć na wrażenie, jakie pozostawi w świadomości danego konsumenta.

E-mail marketing — koszty

Żeby wdrożyć działania promocyjne, trzeba posiadać bazę potencjalnych klientów. Jej pojemność wpływa oczywiście na końcowe koszty. Im bardziej rozbudowana baza, tym wyższa cena, którą przyjdzie nam zapłacić w przypadku korzystania z usług firm zewnętrznych (agencji marketingowych itd.), nawet jeśli cena jednostkowa spadnie. Działanie w pojedynkę nie zawsze się opłaca, gdyż do tego potrzebna jest wiedza, doświadczenie i czas. Prócz tego potrzebne jest wdrożenie odpowiedniej strategii, dobór wysokiej jakości, unikalnych i ciekawych treści, a także spójność z ogólną filozofią marki. Klienci cenią jednak bezpośredni kontakt i jeśli uda nam się zdobyć ich zaufanie poprzez przesyłane wiadomości, to uda nam się także poszerzyć ilość potencjalnych decyzji zakupowych.

E-mail marketing

Jakie e-maile wysyłać do klientów?

10 podstawowych typów wiadomości w email marketingu rozwieje każde wątpliwości. Do najpopularniejszych, obecnie używanych działań należą:

  • newsletter,
  • mailing,
  • katalog,
  • komunikaty triggerowane,
  • autoresponder,
  • ogłoszenie,
  • krótki, streszczający mail,
  • dynamiczny mail,
  • jednorazowa wiadomość,
  • wiadomość transakcyjna.

Poszczególne wiadomości są przesyłane z różną częstotliwością. Jedne sprawdzą się lepiej w danym przypadku, a inne w drugim. Niemniej jednak w tego typu marketingu tkwi wielki potencjał i możliwość zaistnienia na rynku oraz w świadomości konsumentów bez dużego wkładu finansowego.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]