Niektóre formy content marketingu nie są szczególnie wymagające. Do przygotowania checklisty, infografiki czy wartościowego tekstu co prawda trzeba włożyć trochę czasu i wiedzy, ale można to zrobić dość prosto. Jednak content marketing to także te formy, które wymagają znacznie więcej zachodu, jak white paper, e-book czy webinaria. Czy faktycznie warto zaangażować czas i pieniądze i czy te formy faktycznie przynoszą wymierne korzyści dla sprzedaży?
Co to jest white paper i jak to wykorzystać?
White paper to zdecydowanie najmniej znana forma marketingu z wymienionych w tym artykule. Ma jednak bardzo duże korzyści. Nazwą white paper obejmuje się bardzo dokładne, specjalistyczne i drobiazgowe opracowania JEDNEGO tematu z branży, w której działasz. Jest to niezwykle istotne, żeby był to tylko jeden temat, wątek, problem, ponieważ white paper zakłada drobiazgowe opracowanie. Najczęściej spotykaną formą jest pdf do ściągnięcia i wydrukowania o objętości kilkunastu stron. Może to być kurs płatny lub gratis możliwy do uzyskania na przykład po zapisaniu się do newslettera.
Dla kogo: marek, które chcą być postrzegane jako ekspert w swojej dziedzinie, osób promujących usługi specjalistycznego doradztwa, osób prowadzących szkolenia i audyty.
Korzyści: White paper można wykorzystać do zmiany wizerunku marki. Tego rodzaju treść jest stosowana jako manifest możliwości i umiejętności. Przedstawiasz się jako specjalista w jakiejś konkretnej dziedzinie. Osoby prowadzące szkolenia lub oferujące usługi doradzania mogą w ten sposób przedstawić potencjalnym klientom poziom swojej wiedzy i zaakcentować swoje przekonania na dany temat. To swojego rodzaju próbka umiejętności.
E-book jako narzędzie marketingowe
E-booki najczęściej kojarzą nam się z elektronicznymi wydaniami papierowych książek, jednakże to nie wszystko. Mogą być stosowane po prostu jako narzędzie marketingowe. Ich objętość sięga kilkudziesięciu stron. Jest to wystarczające, żeby dogłębnie zgłębić jakiś temat lub rozpisać wiele różnych sposobów rozwiązania jakiego problemu. Jaka jest różnica miedzy e-bookiem a white paper? E-booki są dużo luźniejsze jeśli chodzi o formę. Są bogato ilustrowane zdjęciami i infografikami, mogą być napisane także z dużą dawką humoru lub przedstawiać subiektywne podejście autora.
Dla kogo: osób, które potrafią pisać, wszystkich, którzy na blogach lub w podcastach prezentują swoją wiedzę, dla osób organizujących szkolenia, coachów, mentorów lub specjalistów w różnych dziedzinach (dietetyków, organizatorów eventów, wedding plannerów, audytorów, marketingowców), którzy chcą zaprezentować swoje przekonania i zbudować relację z czytelnikami.
Korzyści: E-booki są bardzo popularne, dlatego też to niezwykle ciekawe i wartościowe źródło informacji i narzędzie marketingu. Może być wykorzystywany jako gratis do zakupu różnych produktów lub usług (na przykład jako uzupełnienie czy inspiracja, jak korzystać z zakupionych produktów). Pomaga budować pozytywne relacje firma (ty) – klient.
Webinaria dla niektórych branży
Niektóre branże zdecydowanie najwięcej skorzystają na produkowaniu webinariów, czyli tak zwanych webcastów. Co to jest? To swojego rodzaju nagrany wykład, najczęściej bazujący na rysunkach i grafikach z podłożonym głosem prowadzącego, rzadziej z przekazami wideo. Może to być także prezentacja do pobrania, optymalnie dopasowana na urządzenia mobilne. Webinaria dobrze sprawdzą się w przypadku niektórych branży, jednak nie we wszystkich przyniosą wymierne korzyści.
Dla kogo: Oczywiście to świetne rozwiązanie dla szkoleniowców, ale nie tylko. Z webinariów mogą korzystać na przykład właściciele sklepów, by w ten sposób zaprezentować w jaki sposób używać ich produktów lub jak rozwiązać różne problemy użytkowników przy wykorzystaniu rozwiązań dostępnych w sklepie. To także dobre rozwiązanie dla osób, które wprowadzają dopiero nowatorskie usługi i chcą zaprezentować dotyczące ich wyniki badań. Mogą z nich korzystać także specjaliści tacy jak lekarze, dietetycy, psychologowie, trenerzy osobiści, coachowie, mentorzy czy pracownicy edukacyjni.
Korzyści: Webinaria są prostym sposobem na budowanie autorytetu marki. To także jedna ze strategii personal brandingu i wykreowanie się jako autorytetu.
Najnowsze komentarze