Nowe trendy w marketingu coraz śmielej wchodzą „pod strzechy”. Ich wykorzystanie staje się coraz powszechniejsze również przez mniejsze firmy, dla których jest to szansa na budowę wizerunku i zwiększenie sprzedaży. Jednym z takich trendów jest marketing szeptany.
Marketing szeptany jako zjawisko
Zjawisko marketingu szeptanego znane było już od dawien dawna. To właśnie owe „szeptanie”, czyli przekazywanie sobie informacji z „ust do ust” było przed wiekami głównym sposobem promowania usług czy towarów. Wtedy mówiło się na to „poczta pantoflowa”. Zjawisko dotyczyło zarówno plotek, jak i rekomendacji zakładu fryzjerskiego czy nowego sklepu z odzieżą. Zawsze odbywało się to dzięki ludzkiej skłonności do dzielenia się informacjami. Prawdziwy renesans popularności „szeptanka” zaczęła przechodzić w XXI wieku. Wraz ze znaczeniem i powszechnością Internetu, jego użytkownicy coraz częściej zaczęli polecać pewne produkty i dyskutować o nich na forach. Zasięg dyskusji zwiększył się jeszcze bardziej po upowszechnieniu się mediów społecznościowych.
Promocja sklepu w Internecie
Zastanawiając się nad promocją danego sklepu, na myśl przychodzą nam tradycyjne metody. Mogą to być ulotki, reklama w prasie czy radiu. Jednak w obecnych czasach niezbędne wydaje się też korzystanie z możliwości, jakie daje nam Internet. Po pierwsze trzeba pomyśleć o założeniu dobrej strony internetowej i jej odpowiednim wypozycjonowaniu. Po co? Jeśli strona, będzie daleko w wynikach wyszukiwania to niewiele osób na nią wejdzie. Po drugie należy założyć profil w mediach społecznościowych – na początek może być Facebook. Jeśli będziemy mieć już stworzone te dwie bazy informacyjno-komunikacyjne, można myśleć o marketingu szeptanym.
Marketing szeptany dla sklepów
Najważniejsze, aby do „szeptanki” nie zabierać się po amatorsku. Można wtedy wyrządzić sobie więcej szkód niż korzyści. Wpisy powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie i pojawiać się w odpowiednich miejscach. Dyskusje muszą być aktualne, a jeśli się je umiejętnie poprowadzi to temat naszego sklepu będzie długo aktywny. Bardzo duże znaczenie mają też działania przeprowadzane w mediach społecznościowych. To właśnie tam dyskusje są najżywsze i najbardziej aktualne. Ważne, aby o konkretnej marce mówiło się dużo i to w różnych miejscach. Drugim atutem marketingu szeptanego, jest jego pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony firmowej. Jeśli kampania prowadzona jest w odpowiedni sposób, może systematycznie zwiększać ruch na stronie, a co za tym idzie poprawić wyniki sprzedaży. Jeszcze lepiej, gdy sklep posiada także wersję online, dzięki której można dokonywać zakupów przez Internet. Ale to już temat na inny artykuł.
Najnowsze komentarze