Które kanały marketingowe są najtańsze?

Reklama na jednym billboardzie może kosztować setki tysięcy złotych, a kampania na Facebooku stargetowana pod konkretnych perspektywicznych klientów – kilkaset złotych. Gdzie jeszcze można tanio prowadzić działania marketingowe on-line?

To najlepszy czas dla każdego, kto potrzebuje taniej reklamy. Które kanały reklamowe kosztują najwięcej? Reklama telewizyjna i prasowa (gazety codzienne i magazyny). Które zanotowały największe spadki wartości w 2019 roku? Sprawdźmy:

  • Telewizja: – 0,6 % rocznie;
  • Magazyny: – 8,5 % rocznie;
  • Gazety codzienne: – 9,8 % rocznie.

Najtańsza z kolei jest reklama on-line, której wartość wzrosła w tym samym czasie o 10,1 %. Choć wciąż blisko połowa reklam jest emitowana w telewizji, widać dość szybką zmianę trendów: udział reklamy internetowej w rynku rośnie o kilka procent rocznie, a telewizja stopniowo traci na znaczeniu.

Jednocześnie warto zauważyć, że w badaniach brane są pod uwagę tylko wydatki największych graczy. Małe firmy nie mają dostępu do reklamy telewizyjnej, podczas gdy większość z nich ma budżet na reklamę w sieci. Gdyby policzyć więc całościowo wydatki na tradycyjne i internetowe kanały marketingu (łącznie z np. kampaniami social-media) mogłoby się okazać, że telewizja od dawna nie ma już połowy udziału w rynku.

A więc internet. Reklama internetowa jest bardzo różnorodna. Które kanały marketingowe są najpopularniejsze? Z danych magazynu branżowego Brief.pl wynika, że:

  • 47,2 % reklamy w internecie to bannery i inne reklamy graficzne;
  • 28,5 % to reklama w wyszukiwarkach (SEM);
  • 21,7 % to reklama wideo w internecie;
  • 2,6 % to pozostałe działania reklamowe w internecie.

Znane są przypadki kampanii biznesów on-line, które powstały przy niemal zerowym budżecie.  Poniżej ranking metod reklamowania się w internecie od najdroższych do najtańszych.

Jakie są najdroższe reklamy w internecie?

Popularne serwisy internetowe powoli zaczynają wyprzedzać pod względem cen reklam prasę drukowaną. Podobnie wkrótce może być z reklamami emitowanymi przed programami na platformach należących do stacji telewizyjnych. Sama produkcja takiej  reklamy to często setki tysięcy złotych, nie mówiąc o kosztach czasu antenowego.

Gdzie reklamować się w internecie przy średnim budżecie?

Reklama na Instagramie i profesjonalny profil to dość duże wydatki, ale ich wpływ na biznes może być spektakularny. Szczególnie w branżach, w których jest możliwe zamawianie czy nawet kupowanie bezpośrednio z poziomu aplikacji.  Podobnie jest z kosztami reklamy Google. Odpowiednio targetowana trafi do osób, które przejdą do strony zakupu bezpośrednio z wyszukiwarki.

Najtańsze sposoby na reklamę internetową

Nieco mniejszego budżetu startowego wymagają reklamy na Facebooku. Plusem jest łatwość zarządzania budżetem reklamowym. Można śledzić skuteczność poszczególnych reklam i szybko przenosić budżet tam, gdzie daje najlepszy efekt. Tańsze są też reklamy na mniej popularnych platformach, jak TikTok czy Snapchat.

Czy istnieje darmowa reklama on-line?

Content marketing na blogu, prowadzenie ciekawych profili social-mediowych, poradniki na Youtube – to działania marketingowe, które praktycznie nie wymagają nakładów finansowych. Chyba, że chcesz je zlecić agencji zewnętrznej. Nadal jednak koszty takiej reklamy internetowej będą nieporównywalnie niższe niż jakiejkolwiek zamieszczonej w telewizji lub prasie wysokonakładowej. Również zbudowanie bazy e-mail i e-mail marketing początkowo nie wymagają nakładów finansowych.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]