Reklama na jednym billboardzie może kosztować setki tysięcy złotych, a kampania na Facebooku stargetowana pod konkretnych perspektywicznych klientów – kilkaset złotych. Gdzie jeszcze można tanio prowadzić działania marketingowe on-line?
To najlepszy czas dla każdego, kto potrzebuje taniej reklamy. Które kanały reklamowe kosztują najwięcej? Reklama telewizyjna i prasowa (gazety codzienne i magazyny). Które zanotowały największe spadki wartości w 2019 roku? Sprawdźmy:
- Telewizja: – 0,6 % rocznie;
- Magazyny: – 8,5 % rocznie;
- Gazety codzienne: – 9,8 % rocznie.
Najtańsza z kolei jest reklama on-line, której wartość wzrosła w tym samym czasie o 10,1 %. Choć wciąż blisko połowa reklam jest emitowana w telewizji, widać dość szybką zmianę trendów: udział reklamy internetowej w rynku rośnie o kilka procent rocznie, a telewizja stopniowo traci na znaczeniu.
Jednocześnie warto zauważyć, że w badaniach brane są pod uwagę tylko wydatki największych graczy. Małe firmy nie mają dostępu do reklamy telewizyjnej, podczas gdy większość z nich ma budżet na reklamę w sieci. Gdyby policzyć więc całościowo wydatki na tradycyjne i internetowe kanały marketingu (łącznie z np. kampaniami social-media) mogłoby się okazać, że telewizja od dawna nie ma już połowy udziału w rynku.
A więc internet. Reklama internetowa jest bardzo różnorodna. Które kanały marketingowe są najpopularniejsze? Z danych magazynu branżowego Brief.pl wynika, że:
- 47,2 % reklamy w internecie to bannery i inne reklamy graficzne;
- 28,5 % to reklama w wyszukiwarkach (SEM);
- 21,7 % to reklama wideo w internecie;
- 2,6 % to pozostałe działania reklamowe w internecie.
Znane są przypadki kampanii biznesów on-line, które powstały przy niemal zerowym budżecie. Poniżej ranking metod reklamowania się w internecie od najdroższych do najtańszych.
Jakie są najdroższe reklamy w internecie?
Popularne serwisy internetowe powoli zaczynają wyprzedzać pod względem cen reklam prasę drukowaną. Podobnie wkrótce może być z reklamami emitowanymi przed programami na platformach należących do stacji telewizyjnych. Sama produkcja takiej reklamy to często setki tysięcy złotych, nie mówiąc o kosztach czasu antenowego.
Gdzie reklamować się w internecie przy średnim budżecie?
Reklama na Instagramie i profesjonalny profil to dość duże wydatki, ale ich wpływ na biznes może być spektakularny. Szczególnie w branżach, w których jest możliwe zamawianie czy nawet kupowanie bezpośrednio z poziomu aplikacji. Podobnie jest z kosztami reklamy Google. Odpowiednio targetowana trafi do osób, które przejdą do strony zakupu bezpośrednio z wyszukiwarki.
Najtańsze sposoby na reklamę internetową
Nieco mniejszego budżetu startowego wymagają reklamy na Facebooku. Plusem jest łatwość zarządzania budżetem reklamowym. Można śledzić skuteczność poszczególnych reklam i szybko przenosić budżet tam, gdzie daje najlepszy efekt. Tańsze są też reklamy na mniej popularnych platformach, jak TikTok czy Snapchat.
Czy istnieje darmowa reklama on-line?
Content marketing na blogu, prowadzenie ciekawych profili social-mediowych, poradniki na Youtube – to działania marketingowe, które praktycznie nie wymagają nakładów finansowych. Chyba, że chcesz je zlecić agencji zewnętrznej. Nadal jednak koszty takiej reklamy internetowej będą nieporównywalnie niższe niż jakiejkolwiek zamieszczonej w telewizji lub prasie wysokonakładowej. Również zbudowanie bazy e-mail i e-mail marketing początkowo nie wymagają nakładów finansowych.
Najnowsze komentarze