Marketing dla restauracji

Konkurencja na rynku gastronomicznym jest bardzo duża i w dalszym ciągu rośnie. Jeśli zależy nam na tym, by odnieść sukces, trzeba dać z siebie wszystko, ponieważ półśrodki są tutaj niewystarczające. To wszystko jest oczywiście ściśle związane z odpowiednią strategią marketingową. W dużym stopniu to właśnie od reklamy zależy sukces biznesu gastronomicznego. Tak więc, jak reklamować restaurację? Jak przyczynić się do zwiększenia częstotliwości odwiedzin przez klientów? I jak zachęcić gości do polecania lokalu swoim znajomym i innym osobom? 

Marketing w gastronomii

Gastronomia to jedna z najstarszych form działalności gospodarczej naszej cywilizacji. Jedzenie i picie stanowi pierwotną, podstawową potrzebę człowieka. W ciągu wieków rozwój gastronomii był bardzo zmienny, lecz teraz, bez wątpliwości przeżywa ona swój złoty czas. Badania prowadzone przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie mówią, że wybór placówki gastronomicznej w ocenie respondentów zdeterminowany jest przez dwa główne czynniki: jakość i cenę potraw. Jednak nie są to jedyne zjawiska wpływające na wybór potencjalnych klientów. Dlatego tak ważną rolę w gastronomii odgrywa profesjonalny i odpowiednio przygotowany marketing.

Jak skutecznie reklamować restaurację?

Efektywny marketing powinien być brany pod uwagę już na etapie planowania biznesu. W czasach sporej konkurencji na rynku gastronomicznym najwyższą koniecznością jest sporządzenie i skrupulatne wdrażanie solidnej strategii marketingowej od samego początku. Do podstawowych i fundamentalnych zasad należą:

  • Wybór odpowiedniej grupy docelowej – Już na etapie planowania warto zastanowić się, kim są osoby, które chcemy gościć w swoim lokalu. Warto przeanalizować ich sytuację życiową, zarobki, wymagania i inne aspekty, tak by w odpowiedni sposób dostosować do tego działalność.
  • Działania w Internecie – Jeśli nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz. To powiedzenie sprawdza się szczególnie w czasach, w których mamy do czynienia z pokoleniem Y, Z. Należy zaakceptować fakt, że reklama internetowa odgrywa w tym przypadku olbrzymią, wręcz kluczową rolę, a social media są podstawą przekazywania informacji.
  • Profesjonalna strona internetowa – Powiązane jest to bezpośrednio z poprzednim podpunktem. Jednak prócz tego, by znaleźć się w Internecie, istotne jest również, w jaki sposób to zrobimy. Estetyczny, schludny, przyjemny dla oka wygląd strony internetowej może w znacznym stopniu przyczynić się do promocji lokalu. Klienci cenią sobie proste w obsłudze serwisy, które można z łatwością przeglądać na urządzeniach mobilnych. Warto zainwestować również w piękne zdjęcia lokalu, jedzenia czy nawet załogi, które dodatkowo zachęcą potencjalnych klientów do wizyty!
  • Oceny na portalach opiniotwórczych – Niestety tendencja ludzi jest taka, że o wiele chętniej dzielą się negatywnymi opiniami, niż tymi pozytywnymi. Dodatkowo niezadowolony klient ma o wiele większą moc sprawczą niż ten wydający recenzję przychylną. Warto zachęcić zadowolone osoby do dzielenia się swoimi przemyśleniami na stronach takich jak Trip Advisor, Facebook czy wizytówka Google+. Natomiast w przypadku pojawienia się nieprzychylnej oceny warto ograniczyć do minimum wdawanie się w polemikę. W takich sytuacjach warto zaproponować ugodowe rozwiązanie sytuacji i pochylić się w stronę klienta, ponieważ utrata reputacji może lokal słono kosztować
Click to rate this post!
[Total: 2 Average: 5]