Marketing w Internecie, czy ten poza nim, który z nich jest lepszy? Obecnie marketing w głównej mierze obecny jest w Internecie, jednak nie zawsze tak było. Przecież wcześniej zanim pojawił się Internet firmy funkcjonowały i również musiały promować swoje marki, produkty i usługi. Chociaż obecnie wydaje się to wręcz nierealne, jak to tak bez Internetu, to jednak dawały one radę i świetnie prosperowały. Teraz działania promocyjne mocno zostały ułatwione, z drugiej jednak strony w sieci może reklamować się każdy, co powoduje, że konkurencja jest niewyobrażalnie duża i ciężko jest pozyskać klienta. No właśnie pojawia się pytanie, marketing w Internecie czy poza nim? Który z nich jest lepszy?
Co to jest marketing tradycyjny i marketing w Internecie?
Marketing tradycyjny są to wszelkie działania marketingowe, które są prowadzona poza Internetem, w miejscach rzeczywistych. Do marketingu tradycyjnego zalicza się plakaty, ulotki, banery reklamowe, które mogą być umieszczane na budynkach, w miejscach, które są przeznaczone pod wielkopowierzchniowe reklamy, a także na samochodach. Do tego rodzaju marketingu zaliczana jest również reklama w telewizji, prasie i radiu.
Marketing w Internecie pojawił się on wraz z rozwojem sieci internetowej, czyli w Polsce były to lata 90. XX wieku. Coraz lepiej rozwinięte strony internetowe zaczęły być wykorzystywane do docierania ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Kolejnym momentem, który był dla marketingu w Internecie bardzo ważny stało się popularyzowanie social mediów. To one pozwoliły na promowanie produktów i usług w nowy sposób. Można więc powiedzieć, że marketing w Internecie i marketing tradycyjny to dobra suplementarne.
Marketing w Internecie jakie ma rodzaje?
Marketing w Internecie ma wiele rodzajów. Najmłodszą formą reklamy jest marketing mobilny, czyli taki, który kierowany jest do użytkowników urządzeń mobilnych (smartfony, tablety), ale jest to również reklama „ruchoma”, czyli na przykład oklejone samochody, które były reklamą danej firmy. Najbardziej internetowym marketingiem jest marketing szeptany. Ten odłam marketingu w Internecie, polega na wywoływaniu dyskusji wokół promowanej marki, produktu lub usługi. Odbywa się to jednak w sposób bardzo subtelny i spontaniczny tak, aby użytkownicy nie wiedzieli nawet, że mają kontakt z reklamą. Celem tych działań jest zachęcenie konsumentów do pozostawiania pozytywnych opinii o produkcie w Internecie, dzielenie się pozytywnymi rekomendacjami ze znajomymi i rodziną oraz po prostu dyskutowanie o danej firmie.
Marketing w Internecie, a marketing tradycyjny. Który z nich jest lepszy?
Marketing w Internecie oraz marketing poza nim, bardzo się od siebie różnią. Zarówno pierwsze jak i drugie rozwiązanie może mieć pewne plusy i minusy. Zależy to głównie od tego jaka strategia została przez firmę obrana oraz od jej klientów docelowych. Największym plusem marketingu internetowego jest fakt, że dociera on do szerokiego grona odbiorców. Co więcej jego ceny są zwykle niższe niż w marketingu tradycyjnym. Kolejną zaletą marketingu w Internecie jest sposób rozliczania kosztów reklam. W przypadku Google AdWords możliwa jest płatność PPC, czyli za faktycznie dokonane przejście na stronę, natomiast w tradycyjnym marketingu płaci się tylko za zobaczenie reklamy przez odbiorcę. Również wpływ na odbiorcę różni te dwie formy reklamy. Tradycyjny marketing wykorzystuje reklamę statyczną, natomiast marketing w Internecie również te dynamiczne formy. Co więcej Internet daje możliwość dopasowania reklamy do potrzeb klienta, a w tradycyjnym marketingu każdy klient widzi to samo. Dzięki internetowi możliwe jest również mierzenie efektów prowadzonych działań, a także pozyskiwanie feedbacku ze strony odbiorców.
Można więc powiedzieć, że marketing w Internecie jest tańszy, dociera do szerokiego grona odbiorców, daje możliwość zaangażowania konsumenta, dzięki dynamicznej reklamie, co więcej można mierzyć efekty realizowanej kampanii. W przypadku marketingu tradycyjnego bardzo ciężko jest zobaczyć jakie efekty przyniosła kampania, jej cena zwykle jest wyższa niż w przypadku marketingu w Internecie oraz nie jest ona dopasowana do każdego klienta i jego potrzeb. Jak wynika z powyższej analizy to jednak marketing w Internecie ma obecnie więcej plusów i zwolenników. Oczywiście ma on też wady, jak na przykład bardzo duża konkurencja, jednak mimo wszystko jest częściej wybierany przez przedsiębiorców.
Najnowsze komentarze