Marketing w kulturze rządzi się trochę innymi prawami. Czy na pewno? Trochę tak, ponieważ marketing ten nakierowany jest na specyficznego, trochę niszowego odbiorcę, który jest bardziej wymagający. Co więcej, kultura obecnie ma coraz większą świadomość prowadzeni marketingu, ale jest potrzeba robienia tego trochę inaczej niż promocja marek. Musi to być marketing bardzo kulturalny. Ludzie kultury przez dłuższy czas wystrzegali się działań marketingowych, gdyż kojarzyło się to z tanią reklamą niskiej wartości, uważali, że dobra kultura, sztuka sprzedają się same. Okazało się jednak, że jest zarówno potrzeba jak i możliwości prowadzenia marketingu w taki sposób, żeby szedł w parze z wysokimi aspiracjami.
A można to zrobić między innymi za pomocą:
-
Budowania tożsamości.
Tutaj mamy do czynienia z sytuacją, gdy chcemy zbudować społeczność zaangażowaną. Niech odbiorcy mają świadomość, że poprzez obcowanie z kulturą zyskują wiele rzeczy – edukację, prestiż, rozrywkę. To pomoże nam docierać do większej liczby osób a także mieć stałe grono odbiorców, którzy sami będą chcieli sprawdzać nowości z danej instytucji kulturalnej. Twoją siłą jest przywiązanie odbiorców, którzy będą się identyfikować z miejscem, które tworzysz i widzieć wartość w Twojej ofercie kulturalnej.
-
Produktu kultury.
Być może to brzmi nieładnie, ale musimy zdać sobie sprawę, że wytwory kultury to produkty. Nie do końca takie, jak w sklepie na półce, jednak mające swoją charakterystykę, odbiorcę docelowego, kontekst. Co za tym idzie – musimy dopasować sposób marketingu do ich specyfiki oraz potrzeb odbiorcy. Sam produkt musi się prezentować w sposób atrakcyjny i spełniający oczekiwania odbiorcy. Jak już masz społeczność, zastanów się, co ona lubi, co jej dla niej ważne. Dopasuj ofertę kulturalną do oczekiwań publiczności. Oczywiście, sztuka to coś więcej, nie chodzi o powielanie swojej oferty, wszelkie eksperymenty z repertuarem są tutaj mile widziane. Chodzi bardziej o to, żeby oferta była bogata, różnorodna i dopasowana mniej więcej do gustów Twoich odbiorców.
-
Zaspokajanie potrzeb.
Kultura ma wiele funkcji, jednak kluczowe tu są: edukacja, rozrywka, zaspokajanie potrzeb estetycznych. Dobrze jest, żeby Twoja oferta spełniała powyższe założenia, wtedy masz największe szanse na sukces. To tym bardziej istotne, że widowiska, wystawy, spektakle trudno jest zaprezentować za pomocą reklamy. Twój odbiorca, przychodząc do Ciebie po raz pierwszy, musi przekonać się o wysokiej jakości Twojej oferty kulturalnej, wtedy najprawdopodobniej zapisze się do grona Twoich stałych odbiorców.
-
Komunikat
Jest jednym z najbardziej istotnych elementów marketingu. Musi spełniać kilka założeń – przede wszystkim być czytelny, mieć siłę perswazji oraz być napisany językiem, którym posługuje się Twój odbiorca. To bardzo ważne właśnie w przypadku, gdy chcemy trafić do grona odbiorców kultury, którzy są grupą specyficzną. Tutaj nie jest ważne, czy komunikat będzie krótki. Nasi odbiorcy nie posługują się prostym językiem, więc i nasz komunikat może być skomplikowany. Tutaj istotne będzie zaprezentowanie się na najwyższym poziomie, stworzenie sugestywnego opisu spektaklu, wystawy, czy sztuki tak, żeby sam opis był sztuką. To istotne, ponieważ najmniejszy błąd językowy może nas postawić w bardzo negatywnym świetle i przekreślić szansę na powodzenie.
-
Media społecznościowe.
Tak, tutaj również jest miejsce dla kultury. Można znaleźć tu już bowiem osoby, które uczęszczają na spektakle teatralne, wystawy czy sympozja. Trzeba trafiać z ofertą kulturalną do szerszych kręgów, ponieważ w ten sposób możemy znaleźć nowych odbiorców, ciekawych kultury.
Najnowsze komentarze