Media społecznościowe w erze pandemii

Pandemia koronawirusa i obostrzenia z nią związane sprawiły, że większość ostatniego roku spędzamy w domach. Przejście na pracę zdalną, zalecenia dystansu społecznego, wszystko to spowodowało większą potrzebę kontaktu z drugą osobą. Social mediach stały się jeszcze bardziej popularnym źródłem nie tylko kontaktów, ale i sprawdzonych informacji na temat wirusa.

Content marketing i influencerzy.

Odkąd wirus covid-19 pojawił się na świecie, ludzie szukali informacji w internecie na jego temat, obawiając się skutków jego działania. Ciężko było znaleźć rzetelne informacje. Portale medyczne z badaniami naukowymi są pisanie językiem mało przystępnym dla przeciętnego człowieka, a w sieci pojawiało się mnóstwo fake newsów i dezinformacji. Od spisków, 5g, Billa Gatesa do teorii o nie istnieniu wirusa. Dlatego w social media dużą popularnością zaczęły cieszyć się profile medyczne i naukowe. Te posiadające świetny content marketing i przygotowujące treści edukacyjne zyskały najwięcej followersów. Sami sprawdzają doniesienia naukowe i tłumaczą je na “ludzki język”. Są medykami, lekarzami, ratownikami medycznymi, studentami kierunków ścisłych i edukują ludzi na temat pandemii i ich pracy w tym trudnym czasie.

Rozwinięcie grupowych akcji np zostań w domu.

Facebook natomiast zaczął rozprawiać się z szerzenie fake newsów, niektóre wielkie marki jak Wolksvagen czy McDonalda zaczęły wprowadzać na swoich social media content edukacyjny na temat zachowania dystansu społecznego czy szczepień. Akcja zostań w domu poparta hasztagiem stała się niezwykle popularna wśród influencerów i zwykłych użytkowników.

Webinary, szkolenia, edukacja w social media.

Od kiedy większość czasu spędzamy w domu  zapragnęliśmy ten czas lepiej wykorzystać. Nie można iść na jogę czy inne zajęcia fitness, ale przeniosły się one do sieci. W czasie pandemii rozkwitły kursy i prywatne lekcje online. Ludzie zaczęli znajdować nowe hobby, a nie ma lepszego miejsca do inspiracji niż social media. Konta dedykowane sztuce, fotografia, rękodziełu, nauce języków i wszelkim hobby przezywają rozkwit. Rzeczy, na które wcześniej nie mieliśmy czasu, zaczęły wychodzić ze swoim kontentem i tworzyć kursy online a nawet sklepy internetowe.

Webinaria natomiast pozwalają użytkownikom Facebooka czy Instagrama spotkać się w większej grupie osób i pogadać na interesujące tematy. Są też darmową lub płatną wiedzą z danego zakresu. Pozwalają zobaczyć ludzką twarz konkretnego influencera czy marki, stworzyć z nim więź, która w czasach izolacji jest dla ludzi niezwykle cenna.

Zmiana strategii marek.

Wiele firm musiało od marca 2020 roku zmienić strategie marketingową swojej firmy. Szczególnie dotyczy to branż, które najbardziej ucierpiały z powodu obostrzeń jak gastronomia czy turystyka. Wcześniej na przykład restauracje liczyć mogły, że nie tylko zaczarują gości jedzeniem, ale i wystrojem, atmosferą. Kiedy jedyną możliwością zarobku stało się serwowanie jedzenia na wynos, przyszedł czas na zmianę strategii i zaangażowanie się w kontakt z klientem przez social media. To w nich również informują ciągle o możliwości zamawiania jedzenia, opcjach dowozu, ciągłych promocjach i zniżkach.

Zbiórki charytatywne

Pandemia to też czas jednoczenia się ludzi w sieci. Social media przez swoją dostępność do milionów użytkowników na całym świecie są świetnym sposobem na tworzenie zbiórek i pomoc ludziom czy zwierzętom w potrzebie. W tym trudnym czasie jednoczenie się ludzi, w jakimś wyższym celu jest dla społeczeństwa szczególnie ważne. Powstało mnóstwo zbiórek na sprzęt medyczny, maseczki dla szpitali, które ludzie sami masowo szyli. Duże marki natomiast datkami na pomoc w walce z koronawirusem poprawiają swój PR w oczach użytkowników social media.

Social media w czasie pandemii to nie tylko narzędzie marketingowo sprzedażowe. Jeszcze bardziej uwypukla się ich rola edukacyjna, a dobry content naukowy jest na wagę złota. Jest to także miejsce wirtualnych spotkań, tworzenia się grup dotyczących danego hobby lub grup wsparcia. Są często dla ludzi jedyną opcją na kontakty społeczne dlatego często do nich zaglądają.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]