Kryzys spowodowany pandemią odbił się na większości populacji świata. Absolutnym priorytetem stała się ochrona ludzkiego zdrowia i życia, jednak wsparcia wymagała również gospodarka. W tym ciężkim czasie pewne drogi rozwoju niektórych przedsiębiorstw zostały czasowo zablokowane, inne musiały opracować nowe strategie przetrwania. Jakie działania przyniosły największe korzyści marketingowe w tym roku?
Jak kryzys wpłynął na użytkowników?
Jednym ze skutków kryzysu wywołanego przez pandemię jest zwiększenie czasu spędzanego w Internecie. Od roku życie większości ludzi prawie całkowicie skupia się na sieci internetowej. Przez Internet ludzie „spotykają się” z rodziną i przyjaciółmi, uczą się i pracują. Za jego pośrednictwem również dokonywana jest większa liczba transakcji.
Przeniesienie życia doczesnego do sieci spowodowało również wzrost zapotrzebowania na różnorodne treści np. w mediach społecznościowych. Osiadły tryb życia okazał się dla wielu ludzi wygodnym sposobem egzystencji. Zmieniły się ich przyzwyczajenia, a nawet zainteresowania.
Głód informacji internautów zobligował przedsiębiorców do przedsięwzięcia nowych działań marketingowych umożliwiających przeniesienie lub wzmocnienie swoich zasięgów sprzedażowych w sieci. Według analityków taka sytuacja może trwać przez pewien czas, nawet po zakończeniu pandemii – na tej informacji przedsiębiorcy opierają swoje działania.
Antykryzysowa strategia marketingowa
Po ogłoszeniu stanu kryzysowego przedsiębiorcy musieli szybko przestawić się na nowy tryb działania. Panująca sytuacja wymagała skrupulatnej analizy i podjęcia logicznych decyzji. Pomiary efektywności wykazały, że szansą dla wielu przedsiębiorstw będzie zwiększenie swojej pozycji online.
Właściciele firm skupili się przede wszystkim na testowaniu nowych rozwiązań i narzędzi oraz tworzeniu treści, jakie chcieli przekazać swoim odbiorcom. W niektórych przypadkach zmianom podlegały jedynie komunikaty, w innych, dostosowywano do współczesnej sytuacji również content marki. W przypadku takich zmian istotne jest zachowanie tożsamości firmy: zmianom podlega sposób przedstawienia usługi i produktu, a nie jej polityka.
Przedsiębiorstwa – pragnąc się wyróżnić wśród konkurencji – muszą zadbać o swoje strony internetowe. Otwierając się na klientów online, administratorzy powinni zoptymalizować swoje witryny internetowe oraz usprawnić ich ścieżki zakupowe. Praca nad elementami SEO i SEM poszerza zasięgi i rozpoznawalność firm:
a) optymalizacja udostępnianych treści (format tekstu, opis grafik, słowa kluczowe itp.),
b) prawidłowe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
c) programy partnerskie,
d) oferta dla stałych klientów.
Pandemia a social media
W czasie pandemii życie toczy się głównie w sieci: na portalach społecznościowych i komunikatorach. Przedsiębiorcy wykorzystali tę możliwość dotarcia do klientów, opierając swój marketing nie tylko na działaniach organicznych, ale kampaniach np. Facebook Ads.
Klienci lubią mieć dostęp do ulubionych treści w każdym miejscu i o każdej porze. Firmy, które zdecydowały się na promocję marki za pośrednictwem kanałów digitalowych i mediów społecznościowych wpasowały się w potrzeby użytkowników.
Aktualnie, podstawowymi działaniami każdej marki jest publikowanie wartościowych treści za pośrednictwem takich platform jak Facebook, Instagram, Tik Tok czy LinkedIn. Komunikacja z odbiorcami jest wtedy niezwykle usprawniona – łatwiej jest zaangażować społeczność do dyskusji, generując przy tym naturalny marketing szeptany.
Marketing kontra etyka
Kwestie etyczne związane ze współczesnym marketingiem budzą wiele kontrowersji. Spora część przedsiębiorców stanęła przed dylematem moralnym dotyczącym promocji własnych produktów i usług niezwiązanych z pandemią. Według wyników badań opublikowanych przez Kantar społeczność oczekuje określonych zachowań od przedstawicieli koncernów.
Działania marketingowe, jakich spodziewają się odbiorcy, mają opierać się na empatii, zrozumieniu i wsparciu względem drugiego człowieka. Ważne dla nich jest, aby przedsiębiorcy nie egzekwowali transakcji na konsumentach, a raczej przedstawiali swój pomysł niesienia realnej pomocy.
Marki, które potrafią się postawić na miejscu jednostki, będą w stanie znacznie szybciej i skuteczniej sprostać wymaganiom konsumenta. Okazanie życzliwości upewni odbiorcę, iż marka chce wspierać go w walce z samoizolacją, niwelując przy tym jego uczucie bezradności i zagrożenia. Tę komunikację ułatwiają social media, kanały wideo czy influencer marketing.
Strategia odpowiedzialności biznesu może odnosić się nie tylko do nowej oferty sprzedażowej, ale również działań promujących wartości ważne dla społeczeństwa. Dobry wizerunek zbudują zarówno działania proekologiczne jak i kampanie społeczne.
Najnowsze komentarze